En dag i børnehaven

 

Dagsrytme

 

 

6.45-8.00 Afd. Valhalla

6.30-8.00 Afd. Toftebo

                              Morgenritualerne/fælles børn

                               1 personale åbner

                               1 personale møder kl. 7.15

                              

 

9.00                                       Huset åbnes op/folk møder ind/aktiviteter starter

 

9.00-11.30                              Aktiviteter/stueliv/fælles liv

Er børnene sultne før tid spiser de af madpakken. Ikke hele madpakken på dette tidspunkt og det foregår ved bordet (hvilket som helst bord el. bordet i alrummet?)

 

12.30-13.30                            Vi leger på legepladsen

 

14.00                                     Frugttid

 

15.30                                  Stuerne er lukket ned

                                          Vi samles i fællesrummet

 

16.00-16.30 Afd: Toftebo

16.00-16.45 Afd: Valhalla

                                          Lukkeritualer og børnehygge.

                                          Vi fordeler os på børn og resterende oprydning

                                          Fra Kl. 15.00 er der 2 personer

                                          Fra kl. 16.00/16.15 er der 1 personale

Bilag

En god morgen i Ådalen
eller hvordan modtager vi børn/forældre om morgenen?

Der skal være ro og stemning.
Alle skal føle sig velkomne og sete

Morgentjansen
Mødetid: 6.45
Derefter møder 1 ind kl. 7.15
Åbning: 6.45
Opgave. Tænding af lys, så huset føles åbent at komme til/diverse levende lys
Stole ned i alrum
Forberedelse til fælles morgenbord for børn og voksne
Brændeovnen tændes i sæsonen
Morgenmad
Tid: 6.45-7.30
Forstået på den måde at kommer der en enkelt senere, kan det også lade sig gøre.
Mad: Varme boller, marmelade, ost, rosiner, havregryn og evt. frugt.
Sted: Fællesrum

Modtagelse af børn
Børnene skal modtages personligt og individuelt. Det betyder…
• Vi skal vejre stemningen/behovet for kontakt.
• Der skal tages hensyn til den enkelte familie/barn.
• Vi udstråler imødekommenhed og rejser os for at komme folk i møde eller viser på anden vis, at vi har set de er kommet
• Der skal siges godmorgen til folk der kommer ind ad døren
• Vi tilbyder hjælp til det at sige farvel og signalerer at det er o.k. at være her/at gå.
• Vi fordeler os på opgaverne.
• Børn der kommer, når andre ting er gået i gang, skal også modtages. Det kan dog blive nødvendigt, at signalere at vi på de tidspunkter også har andre gøremål, der heller ikke kan forlades.
Fysiske rammer
• Der skal være ro til at aflevere - ingen løb i fællesrummet
• Ikke alle børn starter med at spise. Alrummet er ”morgenhjertet”. Men børnene må godt bevæge sig rundt i huset.
• Børn med hang til at krudte henvises til en af stuerne.
Vi forventer af hinanden:
• At vi modtager hinandens børn med samme gejst som vores egne
• Beskeder skal sikres formidlet til relevante personer; korte beskeder skrives i stuekalenderen.